فروخته شدن چهار میلیون هدست واقعیت مجازی کامپیوتر به گفته انویدیا
فروخته شدن چهار میلیون هدست واقعیت مجازی کامپیوتر به گفته انویدیا
بر اساس آمارهای کمپانی انویدیا در رابطه با هدست های واقعیت مجازی از سال ۲۰۱۶ تقرببا چهار میلیون واحد فروش داشته است.در کنفرانسCES 2019 مدیرعامل کمپانی انویدیا (Nvidia) آقای جن سون هوانگ در رابطه با بازیهای ویدئویی، سختی های این کار و الزامات این صنعت صحبت کرد. اما مهمترین نکتهای که در این کنفرانس خبری مطرح شد در رابطه با فروش هدست های واقعیت مجازی یا( VR ) که مخصوص کامپیوترها میباشد، بود.
بر اساس اطلاعات این کمپانی، تا آن زمان حدود چهار میلیون عدد از این هدست ها مورد توجه کاربران قرار گرفته بود. این هدست های واقعیت مجازی که در واقع نسل جدیدی از بازی های ویدئویی می باشد مواردی همچون اچ تی سی وایو (HTC Vive) و آکیولس ریفت (Oculus Rift) را دارا میباشند. این هدست از اوایل سال ۲۰۱۶ وارد بازار شدند و تاکنون مدلهای بسیار متنوعی از این آن به بازار ارائه شد.
البته از این کمپانی بزرگ که با این صنعت آشنایی بسیار زیاد و دیرینهای دارد و مهمترین کار آن تولید بازی و کارت گرافیک است، چنین آمارهایی اصلا عجیب و دور از ذهن نیست. همچنین ذکر این نکته نیز مهم است که کمپانی انویدیا در سال ۲۰۱۳ کنسول دستی Nvidia Shield را ارائه کرد و تقریبا یک سال بعد از این کنسول تبلتهای شیلد را به بازار عرضه کرد که همهی این موارد در کارنامه این کمپانی نشان دهنده شناخت آن از بازی های کامپیوتری است.
هدست های واقعیت مجازی عینک قطوری است که فقط لازم است بر روی چشمانمان قرار دهیم . آن ها دو دسته هستند برخی از آنها به کامپیوتر و برخی دیگر به موبایل متصل میشوند تا بازیها را اجرا کنند. در کنار این هدست ها ممکن است شما لوازم جانبی دیگری همچون هدفون های با کیفیت، کنترل کنندههای دستی و تردمیل نیاز داشته باشید تا هرچه بهتر و بیشتر دنیای مجازی را به واقعیت نزدیک کند.
برای آن که حرکتهای بدن شما به راحتی به بازی منتقل شود شما نیاز به کنترل کنندههای دستی دارید. برای دانلود فیلمها و بازیهای مخصوص هدست سازندگان، اپ استورهای مخصوص این دستگاه را همانند گوشی آیفون (که اپ استور خاص خود را دارد) در نظر گرفتهاند. که برخی از اپ استورها از درون دستگاه و برخی از طریق فروشگاههای دیجیتالی که از کامپیوترهای شخصی به راحتی قابل استفاده است.
همچنین اپلیکیشن هایی نیز در اپ استورهای گوشیهای اندروید و iOS برای این هدست تولید شد که دارندگان آن میتوانند رجوع کنند، فیلم و اپهای عکسبرداری ۳۶۰ درجه را از آن دانلود کنند.به جز آماری که Nvidia از فروش چهار میلیونی هدست واقعیت مجازی منتشر کرد اطلاعات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است در حقیقت میتوان گفت کمپانیهای دیگر تمایلی برای ارائه اطلاعات در این باره نیستند.
از طرفی به علت عدم ارائه اطلاعات کامل از سمت کمپانیها آمارهای ثبت شده سایت آمازون نیز نشان میدهد که آمار فروش هدستها کاهش پیدا کرده و حتی اطلاعات SuperData نیز بازگو کننده همین حقیقت است. اما در این زمینه، آگوست ۲۰۱۸ سونی اطلاعاتی از فروش پلی استیشن VR داد و اعلام کرد این کنسول حدود سه میلیون واحد طرفدار داشته است.همچنین در همان سال در ماه دسامبر حدود ۱.۳ میلیون هدست پلی استیشن ۴فروخته شد که محبوبترین بازی های این هدست از نگاه مخاطبان Farpoint، VR Worlds و Batman: Arkham VR بوده است .
آن چیزی که کمپانیها را به چالش کشیده است این است که این هدستها را چگونه تولید کنند که قیمتی مناسب داشته باشد و همگان بتوانند از آن استفاده کنند زیرا مخاطبین آن فقط افراد خاصی نیستند بلکه در برخی از مدارس نیز جهت آموزش علومی متناسب به آن نیاز دارند.ابتدا این هدستها فقط جنبه بازی و تفریح داشتند اما نظر سازندگان عوض شد و میخواهند از این دستگاه استفادهای فراتر از بازی داشته باشند .
شاید در آیندهای نزدیک شاهد این باشیم که این هدستها تبدیل به پلتفرمی جهت ارتباطات باشد. فکر کنید در کلاس درسی هستید که از همه جا از طریق این هدست با همدیگر در ارتباط هستید در حالی که در واقعیت شاید در اتاقتان نشسته باشید و یا در یک ورزشگاه هستید و از دیدن ورزش لذت میبرید .
و با دکتر مشاور خود بدون نیز به حضور در مطب به مشاوره میپردازید همه و همه این ها قابلیت هایی است که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است که الان برای ما فقط جنبه بازی دارد اما در آینده به یکی از ملزومات زندگیمان تبدیل میشود که در آن زمان خواهیم گفت بدون هدست هرگز.
برچسب ها : ,